luni, 3 septembrie 2012

Designul de ambalaj în Japonia




aspectele legate de ambiguitate şi animism

Designul japonez de ambalaj are o multitudine de caracteristici unice. Primul ar fi coexistenţa elementelor tradiţionale si cele moderne.
Aspectul tradiţional are doua feţe, prima fiind tradiţia fizică. De exemplu, japonezii sunt deosebit de calificaţi la a scoate în evidenţă calităţi unice din materiale naturale, acest lucru  fiind evident  şi în domeniul de design de ambalaj. Sunt numeroase exemple care pot fi enumerate aici, cum ar fi coşuri din paie, mâncăruri din scoici în scoici, şi de ambalaje din frunze de cireş sau din iarba de bambus. In ceea ce priveşte iarba de bambus, proprietăţile sale de sterilizare au fost recunoscute şi utilizate în scopul conservării. De asemeni, lemnul de culoare deschisă al copacului paulownia cu un coeficient de verificare  a umidităţii superior, cu proprietăţi de insecticid, şi calităţi  de ignifugare a fost folosit pentru a crea un număr mare de pachete elegante. Aceste metode tradiţionale au rămas şi acum la modă şi sunt folosite şi astăzi.
"Uşurinţa" şi "rigiditate" sunt prezentate adesea ca fiind caracteristicile  distinctive  ale culturii japoneze, dar acestea cuprind numai un aspect al designului din Japonia, care mai are, de asemenea, atribute aparent contradictorii de "simplitate" şi "splendoare".
Alături de lucrările care folosesc elemente tradiţionale japoneze de proiectare, există, de asemenea, numeroase elemente care încorporează desene sau modele, cum ar vestice că acestea par să fi fost importate direct din Europa sau America.

A doua caracteristică majoră este legată de faptul că cultura japoneză aparţine lumii de politeism, şi în special la clasificarea culturală de animism. Încă din trecutul antic, japonezii au crezut în opt milioane de zei şi au recunoscut prezenţa lor în toate obiecte materiale. Japonezii chiar cred că există o divinitate în fiecare pahar şi scaun. Dar aceste divinităţi nu sunt Dumnezeul Occidentului. Ele nu sunt nici o expresie  a filozofiei greceşti. Mai degrabă ele sunt mult mai aproape de concepte, cum ar fi Anima sau Natura.
În orice caz, la orice obiect fizic japonez este mai mult decât o chestiune simplă, deoarece conţine prezenţa unor "entităţi". Astfel, ambalarea japoneză, nu este făcută doar pentru a acoperi o bucată de materie fizică, ci are menirea de a fi casa unor "entităţilor" prezente acolo.
Această psihologie aprofundată a rezultatelor japoneze în antropomorfism unde toate obiectele  dau naştere la idei, cum ar fi ca entităţile obiectelor  încearcă să scape de constrângerile ambalajelor lor.
Prezenţa în opera unui designer atât a aspectelor tradiţionale cât  şi celor moderne, este una dintre caracteristicile unice ale designerilor japonezi. Astfel, aceiaşi designeri creează uneori aceleaşi modele care sunt extrem de tradiţionale şi în alte momente le proiectează  extrem de moderne, în stilul Vestului. Totuşi, designerul japonez nu consideră ca ar fi vreo contradicţie. 


Împachetări şi cutii




Ori de câte ori cumperi ceva de la un magazin japonez,  este înfăşurat în hârtie atractivă pentru tine, care a fost creată de un designer. Saci  simpli sunt adesea utilizaţi pentru a împacheta obiecte mici, cu toate acestea, la cerere, chiar şi un caiet se ambalează cu cea mai mare grijă. Şi, în orice magazin te duci, în orice oraş,  să ştii cu siguranţă că va  avea propria sa carte de ambalaj special conceput, iar unele dintre ele sunt  foarte atractive, şi vei simţi o oarecare strângere de inimă atunci când vei arunca hârtia de ambalaj. Acest obicei este exact opusul practicii  din cele mai multe magazine din Europa şi America, unde,  în mod normal, ieşi din magazin cu  marfa aruncată neglijent într-un sac simplu, hârtie greu de definit.  
Trebuie să iei în considerare de ce această diferenţă există, şi vei ajunge la concluzia că aceasta există, pentru că actul de împachetare lucruri a avut întotdeauna o semnificaţie specială pentru japonezi. În timp ce elementul major în cauză este într-adevăr, ceea ce este în interior, japonezii cred că sentimentele de respect sau de recunoştinţă, fie de prezentator al vânzătorului un pachet sunt identificate, în modul în care el le-a împachetat. În afară de hârtia de ambalaj , japonezii au diverse metode pentru împachetare lucruri, inclusiv ambalajul pentru ocazii speciale numite "noshigami", ambalaj mic din crep  numit "fukusa", şi material de ambalaj  care vine într-o mare varietate de dimensiuni cunoscut sub numele de "furoshiki".


Deci, părinţii învaţă copiii lor cum să-şi ambaleze  lucrurile în mod corespunzător,căci  toată lumea este sensibilă la modul în care primesc lucrurile şi cum sunt învelite;  dacă ceva este înfăşurat neglijent, ei simt că intenţia dătătorului nu sunt destul de ceea ce ar trebui să fie. Astfel, japonezii au foarte mare grijă când decid modul în care un anumit element ar trebui să fie împachetat pentru o anumită ocazie, acest lucru fiind vizibil după multitudinea de modele unice  în Japonia, si făcând comparaţie cu omologii din Europa sau America, putem spune că fiecare ambalaj posedă câte o imagine unică.  Hârtia de împachetat Kanome pentru Okoshi utilizează o formă modificată a designului hârtiei  "noshigami", şi la fel  designul  hârtiei de împachetat Kimura ,caseta Yokan şi Kanome  al lui  Mizu- Yokan, unde  vom vedea referiri la modele populare găsite în "fukusa" şi respectiv "furoshiki".


 Geanta elegantă Akizuki cu fundal de argint acoperită cu ace de pin albastru este, aminteşte de un elegant model "furoshiki".  Tiparele de serie de papetărie Hirohashi reamintesc, de asemenea, modelele găsite pe tradiţionalele "chiyogami" şi "furoshiki", iar liniile diagonale găsite aici sunt în mod evident preluate din tradiţiile ambalajului din Japonia, mai degrabă decât cele din Europa. Din moment ce lucrurile care urmează să fie înfăşurate într-o "fukusa" sau "furoshiki" sunt plasate pe ambalajul cu liniile diagonale, diagonale apar pe ambalaj atunci când lucrul a fost împachetat.
Desigur, plăcerea de a ambala dă viaţă  aspectului pachetului finit. Toată lumea a experimentat fiorul de curiozitate şi de aşteptări în momentul despachetării unui pachet ce frumos şi  atent împachetat.
Nu este nici o exagerare să spunem că ambalarea s-a făcut în primul rând pentru acest sentiment de bucurie pură. Tradiţia ambalajului în  Japonia nu au uitat acest moment de anticipare. Când un pachet este deschis, este de obicei interiorul lui o hârtie de ambalaj care este prima văzută. Culori strălucitoare şi modele neaşteptat de variate  apar în timpul procesului de despachetare a unui pachet  care au fost întotdeauna o parte a experienţei estetice. Această consideraţie o întâlnim la modelele în serie de papetărie ale lui Hirohashi , şi a fost utilizată în special în mod eficient în toate lucrările lui Akizuki. El a proiectat inspirat construcţia de cutii tradiţionale. Suprafaţa interioară a cutiilor este genial ascunsă în spatele suprafaţei exterioare total neagră, acestea fiind cutiile de cadouri Kimura, care sunt  o explicaţie ilustrată a acestui mecanism estetic.


Dar în designul  de ambalare de azi, fiind o parte de proiectării comerciale, a fost împovărat cu misiunea de a arăta şi a face atractive şi ispititoare lucrurile pentru clienţii  potenţiali. Nu contează cât de frumos sau inteligent a fost elaborat un pachet, aceasta este doar o reclamă, o imagine pentru că el ascunde de fapt conţinutul. Acesta nu serveşte decât se dovedeşte a fi eficient doar ca un mecanism de comunicare. Cele mai multe dintre aceste ambalaje sunt sortite să fie aruncate în coşul de deşeuri de hârtie, deoarece plăcerea de a scoate ambalajul a fost savurat.
Pe de altă parte, unele pachete ar trebui să aibă speranţa de a doua viaţă după ce scopul lor principal a fost atins. De exemplu, pot exista un numărul foarte mare de oameni care folosesc cutiile din lemn trabuc cu etichete din ţări ciudate şi ele să devină  cufere cu comori secrete pentru cele mai lucrurile lor cele mai preţioase.  Există de asemenea, un număr destul de mare de  femei care folosesc cutii de cadouri acoperite cu hârtie proiectată Kimura, ele fiind cufere pentru propriile lor comori secrete.
Este destul de dificil să se explice mecanismul psihologic implicat aici, dar probabil, aceasta poate fi explicat în felul următor: o anumită independenţă este cerută de designul unor astfel de cutii, în scopul de a le da o viaţă a lor după ce au servit în scopuri comerciale şi conţinutul lor original a eliminat.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu