aspectele legate de ambiguitate şi animism
Designul
japonez de ambalaj are o multitudine de caracteristici unice. Primul ar fi
coexistenţa elementelor tradiţionale si cele moderne.
Aspectul
tradiţional are doua feţe, prima fiind tradiţia fizică. De exemplu, japonezii sunt deosebit de calificaţi la a scoate în evidenţă
calităţi unice din materiale naturale, acest lucru fiind evident
şi în domeniul de design de ambalaj. Sunt numeroase exemple care pot fi
enumerate aici, cum ar fi coşuri din paie, mâncăruri din scoici în scoici, şi
de ambalaje din frunze de cireş sau din iarba de bambus. In ceea ce priveşte
iarba de bambus, proprietăţile sale de sterilizare au fost recunoscute şi
utilizate în scopul conservării. De asemeni, lemnul de culoare deschisă al
copacului paulownia cu un coeficient de verificare a umidităţii superior, cu proprietăţi de
insecticid, şi calităţi de ignifugare a
fost folosit pentru a crea un număr mare de pachete elegante. Aceste metode
tradiţionale au rămas şi acum la modă şi sunt folosite şi astăzi.
"Uşurinţa" şi "rigiditate" sunt prezentate adesea ca
fiind caracteristicile distinctive ale culturii japoneze, dar acestea cuprind
numai un aspect al designului din Japonia, care mai are, de asemenea, atribute
aparent contradictorii de "simplitate" şi "splendoare".
Alături de lucrările care folosesc elemente tradiţionale japoneze de
proiectare, există, de asemenea, numeroase elemente care încorporează desene
sau modele, cum ar vestice că acestea par să fi fost importate direct din
Europa sau America.
A doua caracteristică majoră este legată de faptul că cultura japoneză
aparţine lumii de politeism, şi în special la clasificarea culturală de
animism. Încă din trecutul antic, japonezii au crezut în opt milioane de zei şi
au recunoscut prezenţa lor în toate obiecte materiale. Japonezii chiar cred că
există o divinitate în fiecare pahar şi scaun. Dar aceste divinităţi nu sunt
Dumnezeul Occidentului. Ele nu sunt nici o expresie a filozofiei greceşti. Mai degrabă ele sunt
mult mai aproape de concepte, cum ar fi Anima sau Natura.
În orice caz, la orice obiect fizic japonez este mai mult decât o
chestiune simplă, deoarece conţine prezenţa unor "entităţi". Astfel,
ambalarea japoneză, nu este făcută doar pentru a acoperi o bucată de materie
fizică, ci are menirea de a fi casa unor "entităţilor" prezente
acolo.
Această psihologie aprofundată a rezultatelor japoneze în antropomorfism
unde toate obiectele dau naştere la
idei, cum ar fi ca entităţile obiectelor
încearcă să scape de constrângerile ambalajelor lor.
Prezenţa în opera unui designer atât a aspectelor tradiţionale cât şi celor moderne, este una dintre
caracteristicile unice ale designerilor japonezi. Astfel, aceiaşi designeri
creează uneori aceleaşi modele care sunt extrem de tradiţionale şi în alte
momente le proiectează extrem de
moderne, în stilul Vestului. Totuşi, designerul japonez nu consideră ca ar fi
vreo contradicţie.
Împachetări şi
cutii
Ori de câte ori cumperi ceva de la un magazin japonez, este înfăşurat în hârtie atractivă pentru
tine, care a fost creată de un designer. Saci
simpli sunt adesea utilizaţi pentru a împacheta obiecte mici, cu toate
acestea, la cerere, chiar şi un caiet se ambalează cu cea mai mare grijă. Şi,
în orice magazin te duci, în orice oraş,
să ştii cu siguranţă că va avea
propria sa carte de ambalaj special conceput, iar unele dintre ele sunt foarte atractive, şi vei simţi o oarecare
strângere de inimă atunci când vei arunca hârtia de ambalaj. Acest obicei este
exact opusul practicii din cele mai
multe magazine din Europa şi America, unde,
în mod normal, ieşi din magazin cu marfa aruncată neglijent într-un sac simplu,
hârtie greu de definit.
Trebuie să iei în considerare de ce această diferenţă există, şi vei ajunge
la concluzia că aceasta există, pentru că actul de împachetare lucruri a avut
întotdeauna o semnificaţie specială pentru japonezi. În timp ce elementul major
în cauză este într-adevăr, ceea ce este în interior, japonezii cred că
sentimentele de respect sau de recunoştinţă, fie de prezentator al vânzătorului
un pachet sunt identificate, în modul în care el le-a împachetat. În afară de
hârtia de ambalaj , japonezii au diverse metode pentru împachetare lucruri,
inclusiv ambalajul pentru ocazii speciale numite "noshigami", ambalaj
mic din crep numit "fukusa",
şi material de ambalaj care vine într-o
mare varietate de dimensiuni cunoscut sub numele de "furoshiki".
Deci, părinţii învaţă copiii lor cum să-şi ambaleze lucrurile în mod corespunzător,căci toată lumea este sensibilă la modul în care
primesc lucrurile şi cum sunt învelite; dacă ceva este înfăşurat neglijent, ei simt că
intenţia dătătorului nu sunt destul de ceea ce ar trebui să fie. Astfel,
japonezii au foarte mare grijă când decid modul în care un anumit element ar
trebui să fie împachetat pentru o anumită ocazie, acest lucru fiind vizibil
după multitudinea de modele unice în
Japonia, si făcând comparaţie cu omologii din Europa sau America, putem spune
că fiecare ambalaj posedă câte o imagine unică.
Hârtia de împachetat Kanome pentru Okoshi utilizează o formă modificată
a designului hârtiei "noshigami", şi la fel designul
hârtiei de împachetat Kimura ,caseta Yokan şi Kanome al lui
Mizu- Yokan, unde vom vedea
referiri la modele populare găsite în "fukusa" şi respectiv "furoshiki".
Geanta elegantă
Akizuki cu fundal de argint acoperită cu ace de pin albastru este, aminteşte de
un elegant model "furoshiki". Tiparele de serie de papetărie Hirohashi
reamintesc, de asemenea, modelele găsite pe tradiţionalele
"chiyogami" şi "furoshiki", iar liniile diagonale găsite
aici sunt în mod evident preluate din tradiţiile ambalajului din Japonia, mai
degrabă decât cele din Europa. Din moment ce lucrurile care urmează să fie
înfăşurate într-o "fukusa" sau "furoshiki" sunt plasate pe
ambalajul cu liniile diagonale, diagonale apar pe ambalaj atunci când lucrul a
fost împachetat.
Desigur, plăcerea de a ambala dă viaţă aspectului pachetului finit. Toată lumea a
experimentat fiorul de curiozitate şi de aşteptări în momentul despachetării unui
pachet ce frumos şi atent împachetat.
Nu este nici o exagerare să spunem că ambalarea s-a făcut în primul rând
pentru acest sentiment de bucurie pură. Tradiţia ambalajului în Japonia nu au uitat acest moment de
anticipare. Când un pachet este deschis, este de obicei interiorul lui o hârtie
de ambalaj care este prima văzută. Culori strălucitoare şi modele neaşteptat de
variate apar în timpul procesului de
despachetare a unui pachet care au fost
întotdeauna o parte a experienţei estetice. Această consideraţie o întâlnim la
modelele în serie de papetărie ale lui Hirohashi , şi a fost utilizată în
special în mod eficient în toate lucrările lui Akizuki. El a proiectat inspirat
construcţia de cutii tradiţionale. Suprafaţa interioară a cutiilor este genial
ascunsă în spatele suprafaţei exterioare total neagră, acestea fiind cutiile de
cadouri Kimura, care sunt o explicaţie
ilustrată a acestui mecanism estetic.
Dar în designul de ambalare de
azi, fiind o parte de proiectării comerciale, a fost împovărat cu misiunea de a
arăta şi a face atractive şi ispititoare lucrurile pentru clienţii potenţiali. Nu contează cât de frumos sau
inteligent a fost elaborat un pachet, aceasta este doar o reclamă, o imagine
pentru că el ascunde de fapt conţinutul. Acesta nu serveşte decât se dovedeşte a
fi eficient doar ca un mecanism de comunicare. Cele mai multe dintre aceste
ambalaje sunt sortite să fie aruncate în coşul de deşeuri de hârtie, deoarece
plăcerea de a scoate ambalajul a fost savurat.
Pe de altă parte, unele pachete ar trebui să aibă speranţa de a doua
viaţă după ce scopul lor principal a fost atins. De exemplu, pot exista un
numărul foarte mare de oameni care folosesc cutiile din lemn trabuc cu etichete
din ţări ciudate şi ele să devină cufere
cu comori secrete pentru cele mai lucrurile lor cele mai preţioase. Există de asemenea, un număr destul de mare de
femei care folosesc cutii de cadouri
acoperite cu hârtie proiectată Kimura, ele fiind cufere pentru propriile lor
comori secrete.
Este destul de dificil să se explice mecanismul psihologic implicat aici,
dar probabil, aceasta poate fi explicat în felul următor: o anumită
independenţă este cerută de designul unor astfel de cutii, în scopul de a le da
o viaţă a lor după ce au servit în scopuri comerciale şi conţinutul lor
original a eliminat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu